Για να θυμηθούν οι παλαιοί και να μάθουν οι νέοι.
Η ιστορία είναι ο καλλίτερος σύμβουλος ενός πολίτη μιας χώρας , είναι η δύναμή του για να υπερασπιστεί το δίκαιο και την αξιοπρέπειά του . Όποιος διαγράφει ένα κομμάτι από το παρελθόν διαγράφει ένα αντίστοιχο του μέλλοντος. Σε μερικούς μήνες (λειτουργεί η τελευταία σειρά Σ.Τ.Υ.Α) καταργείται τόσο άδοξα ένα τμήμα της ένδοξης ιστορίας της Π.Α που άρχισε το 1949 με την έναρξη λειτουργίας της πολλά υποσχόμενης Σ.Τ.Υ.Α.
Τα 70 χρόνια λειτουργίας της (1949-2019) το απέδειξαν αφού ομολογουμένως χαρακτηρίστηκαν οι απόφοιτοι από τις εκάστοτε ηγεσίες και τους ειδικούς «η σπονδυλική στήλη της Π.Α».
– Η ίδρυση της Σ.Τ.Υ.Α σεβάστηκε την ιστορία και το έργο των προϋπαρχόντων και αυτό αποδεικνύεται από τα σύντομα ιστορικά στοιχεία που ακολουθούν.
_ 1. Στις 5-2-1930 με διάταγμα ιδρύεται το Υπουργείο Αεροπορίας με Υπουργό τον Ελ. Βενιζέλο και με διεύθυνση Πολεμικής Αεροπορίας, όπου ανεξαρτητοποιείται πλέον ο κλάδος. Με τον Α.Ν 121/10-07-1931 ιδρύεται η Σ.Τ.Α (Σχολή Τεχνικών Αεροπορίας) , με έδρα την Αεροπορική Βάση του Φαλήρου και λειτουργεί μέχρι το 1938. Στη συνέχεια λειτουργεί στη Σιβιτανίδειο Σχολή μέχρι την κήρυξη του Β΄, Π.Π
_ 2. Μετά τη λήξη του Β΄, Π.Π με τον Α.Ν 696/1949 επανιδρύεται η Σ.Τ.Α και υπάγεται στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Κέντρα Αεροπορία (Τ.Ε.Κ.Α) . Στις 02-02-1949 εισάγονται στη Σχολή 162 σπουδαστές τριετούς φοίτησης και αποτελούν την πρώτη σειρά τη μεταπολεμικής Σ.Τ.Α. Αποφοίτησαν από τη Σχολή μόνο 94 σπουδαστές και αυτοί εν συνεχεία αποτέλεσαν τους τεχνικούς της πρώτης σειράς Σ.Τ.Υ.Α. Αυτοί οι τεχνικοί σε πλήρη αρμονία με τους τεχνικούς των προπολεμικών σειρών έκαναν το θαύμα της μετάπτωσης της Π.Α από τα ελικοφόρα στα αφη τζετ , τα εκπαιδευτικά Τ-33 και τα μαχητικά F-84/G Μοίρες Δ/Β. . Οι αποχωρήσεις των σπουδαστών της πρώτης σειράς πολλές , κυρίως εξ αιτίας των άθλιων συνθηκών διαβίωσης και εκπαίδευσης , δημιουργείται ο κίνδυνος ακόμα και κλεισίματος της Σχολής. Ευτυχώς η ηγεσία της Π.Α διέκρινε την αναγκαιότητα λειτουργίας της και μετά από πολλές διοικητικές ανακατατάξεις, βελτιώσεις, αναβαθμίσεις με τον Α.Ν 1553/1950 Η Σ.Τ.Α ΜΕΤΟΝΟΜΆΖΕΤΑΙ σε Σ.Τ.Υ.Α Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας) , διετούς φοιτήσεως , κατατάσσεται στην κατηγορία των Μέσων Τεχνικών Σχολών και ο νόμος έχει εφαρμογή και για τις δύο πρώτες σειρές που ήδη φοιτούν. Στους αποφοίτους παρέχεται το δικαίωμα να εγγράφονται στο 4ο (τελευταίο έτος) του Μικρού Πολυτεχνείου και επί πλέον στους ηλεκτρονικούς αποφοίτους στο δεύτερο έτος των ανώτερων Σχολών Ραδιοηλεκτρολόγων τριετούς φοίτησης. Στη σχολή έχουν την δυνατότητα κατόπιν εξετάσεων να εισάγονται απόφοιτοι 6ης, 7ης και 8ης τάξης οκτατάξιου γυμνασίου και λυκείου και αντίστοιχων τεχνικών σχολών. Τα μαθήματα εισαγωγικών εξετάσεων ήταν έξη υποχρεωτικά και δύο προαιρετικά, γλώσσας.
_3. Η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας ιδιαίτερα στο αεροπορικό υλικό, αφη και ηλεκτρονικά, καθιστά επιτακτική την ανάγκη αναβάθμισης της Σ.Τ.Υ.Α. Η αναβάθμιση αυτή άρχισε με την επιλογή σπουδαστών υψηλότερου γνωστικού επιπέδου. Καταργείται το ήδη υφιστάμενο, επιλογής σπουδαστών της 6ης οκταταξίου γυμνασίου με τις επιτροπές επιλογής και με το Π.Δ 91/23-03-1992 η επιλογή γίνεται από αποφοίτους Λυκείου με το σύστημα Πανελληνίων εξετάσεων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
_ 4. Δέκα χρόνια αγώνες του Σ.Α.Σ για να ενταχθεί η Σχολή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην οποία τυπικά και ουσιαστικά ανήκε . Το 1999 η προσωπική και κατ΄ ιδίαν ενημέρωσης του τότε Υπουργού Παιδείας από επιτροπή του Σ.Α.Σ στο γραφείο του έφερε το ποθητό αποτέλεσμα. Ο Υπουργός διαβεβαίωσε ότι όλες οι Σχολές που συμπεριλαμβάνονται στη κατάσταση της υπουργικής απόφασης των πανελληνίων εξετάσεων ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και εκπλάγηκε όταν του αναφέρθηκε η περίπτωση της Σ.Τ.Υ.Α, που μέχρι τότε ανήκε στη δευτεροβάθμια. Εξέφρασε τη λύπη του για την έλλειψη ενημέρωσης και ότι αυτό είναι θέμα δικαιοσύνης. Επί τέλους με το Ν. 2913/23-05-2001 η Σ.Τ.Υ.Α εντάσσεται εκεί που ανήκει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και εξομοιώνονται τα πτυχία με αυτά των αντίστοιχων Τ.Ε.Ι . Επειδή ο τίτλος του πτυχίου καθορίζει και το επίπεδο εκπαίδευσης η τότε Διοίκηση της Σχολής χορηγεί πτυχία με τον τίτλο του ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΥ.
_ 5. Στο πνεύμα της αναβάθμισης της σχολής με την απόφαση ΥΦ.ΕΘ.Α Φ.70/ΑΔ510846/Σ138 ΦΕΚ 699/24-04-2015,(νέος κανονισμός λειτουργίας), η Σ.Τ.Υ.Α μόνο, γίνεται τριετούς φοίτησης. _ 6. Και ενώ όλοι αναμέναμε την ουσιαστική αναβάθμιση της Σχολής με νέα αναβαθμισμένα προγράμματα εκπαίδευσης στη σύγχρονη αεροπορική τεχνολογία , ο νόμος 4407/2017 ΚΑΤΑΡΓΕΙ τη Σ.Τ.Υ.Α . Απορρίπτονται όλες οι προτάσεις που έγιναν ώστε να υπάρξει μια συνέχεια της ιστορικής σχολής με τη νέα που το όνομα αυτής Σ.Μ.Υ.Α (Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας) . Μια ονομασία παντελώς άσχετη ,που δεν εκφράζει την αποστολή μιας τεχνολογικής σχολής που θα υποστηρίζει ένα καθαρά τεχνολογικό όπλο την Π.Α. Η δικαιολογία, ότι η Π.Α έπρεπε να εναρμονιστεί με τα άλλα όπλα των Ε.Δ, το λιγότερο μπορεί να χαρακτηριστεί αστεία. Η Π.Α είναι ένα όπλο καθαρά τεχνολογικό και λειτούργησε ανεξάρτητα από τα άλλα και έτσι ανταποκρινόταν πλήρως στο έργο της και την αποστολή της. Θα υπενθυμίσω τη θέση ενός Α./ΓΕΑ στο Συμβούλιο Αρχηγών για να αποφασίσουν για το εξελικτικό των προερχομένων στελεχών εκ Α.Σ.Σ.Υ είπε το ανεπανάληπτο « Εγώ τους δικούς μου για να κάνω τη δουλειά μου τους θέλω να εξελίσσονται στο βαθμό του Σμχου» . Έτσι ψηφίστηκε ο νόμος 2439/1996 ο οποίος προέβλεπε καταληκτικό για την Π.Α τον Σμχο ενώ στο στρατό ξηράς Αντχη. Αυτός ο Αρχηγός είχε εκτιμήσει σωστά το έργο και την αποστολή του όπλου και αποφάσισε για το προσωπικό που θα το πραγματοποιούσε.
_ Τελειώνοντας είμαι ευτυχής που φοίτησα στη Σ.Τ.Υ.Α , εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου σε αυτή διότι σπούδασα το 1957 με πρότυπα προγράμματα και μέσα εκπαιδεύσεως πρωτοποριακά για τη χώρα εκείνη την εποχή. Ομολογώ ότι η εκπαίδευσή μου στη Σχολή μου έδωσε τόσα στοιχεία ώστε έθεσα το θεμέλιο λίθο στην επιστήμη μου και ανταποκρίθηκα με σχετική ευκολία στις εν συνεχεία σπουδές μου σε άλλα σχολεία υψηλότερου επιπέδου. Η κατάργηση αυτής της σχολής με γεμίζει πόνο και μου προκαλεί οργή και αγανάκτηση.
Για να αντιληφθείτε τα συναισθήματά μου θα απευθύνω σε αυτούς που ισχυρίζονται ότι η ονομασία της Σ.Μ.Υ.Α έγινε για λόγους ενιαίας αντιμετώπισης των τριών όπλων και τους κάνω την ερώτηση ; Πως θα αισθανόντουσαν οι χιλιάδες απόφοιτοι της Σχολής Ευελπίδων , Ναυτικών Δοκίμων και Ικάρων εάν τις καταργούσαν αυτές τις παραδοσιακές ιστορικές Σχολές για λόγους ενιαίας αντιμετώπισης και τις ονόμαζαν Σ.Μ.Α.Σ,Σ.Μ.Α.Ν και Σ.Μ.Α.Α (Σχολή Μονίμων Αξκων Στρατού _Ναυτικού _ Αεροπορίας αντίστοιχα).
Η Π.Α θα συνεχίσει να λειτουργεί για 35 χρόνια και με τεχνικούς προελεύσεως Σ.Τ.Υ.Α , αναρωτηθήκατε για το ηθικό αυτών των τεχνικών που θα τους εμπιστευόμαστε την συντήρηση του πανάκριβου υλικού και όχι μόνο. Στην ερώτηση,¨ ποιάς προελεύσεως είστε¨ ; η απάντηση, της καταργημένης Σ.Τ.Υ.Α. Το ηθικό στο στράτευμα για να λειτουργεί σωστά αδιαμφισβήτητο. Το σφάλμα έγινε, αλλά είναι να το αποδέχεσαι και να το διορθώνεις, γιατί μπορείς!!! Εμείς αυτό περιμένουμε για το καλό της Π.Α .
Η νέα Σχολή να αποτελεί συνέχεια της ιστορικής Σχολής μας , να ονομαστεί Σχολή Τεχνολόγων Αεροπορίας που καλύπτει όλους τους προερχομένους από τις Σχολές Α.Σ.Σ.Υ της Π.Α , καθότι ο όρος του ΤΕΧΝΟΛΌΓΟΥ καλύπτει κάθε άτομο που παράγει έργο, παράδειγμα τα Τ.Ε.Ι.- Ίδωμεν !!!
Σχετικά με την ισοτιμία της Σχολής μας με τα ΤΕΙ θα ήθελα να επισημάνω τα παρακάτω:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με το Ν. 2916/2001, η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς. Ο ένας τομέας είναι ο πανεπιστημιακός, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ενώ ο άλλος τομέας είναι ο τεχνολογικός, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Στο δε άρθρο 19 παρ.5 του Ν. 2913/2001 καθορίζεται ότι τα ΑΣΣΥ διετούς, τώρα τριετούς, φοίτησης ανήκουν στην ανώτερη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή σε βαθμίδα διαφορετική από αυτήν που ανήκουν τα ΤΕΙ.
Στην ισχύουσα συνεπώς νομοθεσία δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη περί ισοτιμίας των ΑΣΣΥ με τα ΤΕΙ, ούτε παρέχεται η δυνατότητα μεταπτυχιακών σπουδών στους απόφοιτους των ΑΣΣΥ.
Καρβουνιάρης Ευστάθιος
Σγός ε.α