Άρθρο από την ptisidiastima (φωτο-βίντεο)
Η Ελλάδα πρέπει να ομολογήσουμε όλοι πως είναι μια Μαγική Χώρα. Όχι γιατί έχει Ήλιο, Θάλασσα, τον Όλυμπο, τα Νησιά, κοιλάδες και πεδιάδες, βουνά, ανείπωτης ομορφιάς. Αλλά γιατί έχει τους Έλληνες. Φυσικά και σκοπός του άρθρου δεν είναι να κάνουμε ανάλυση της ελληνικής νοοτροπίας, αλλά να αναλύσουμε τους λόγους «γιατί δεν παίρνουμε F-35;» που μας ρώτησαν χτες μερικές εκατοντάδες άνθρωποι, απευθείας ή εμμέσως. Ήταν θέμα συζήτησης σε καφενεία, ενώ όπως μας μεταφέρθηκε ήταν πρώτο θέμα συζήτησης σε facebook, twitter αλλά και ταξί…
Η χώρα λοιπόν του «και εμένα ποιος μου λέει ότι…» ανακάλυψε το F-35 μετά τον «εκσυγχρονισμό των F-16». Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ φυσικά το γνώριζαν. Από χτες όμως γνωρίζουν την ιστορία οι πάντες. Όχι γιατί η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία το αγοράζει το F-35, αλλά γιατί ΔΕΝ το αγοράζει. Και στην θέση του «κρατάει» αυτά τα «άχρηστα» τα F-16. Οι αρχηγοί του «Κινήματος του F-35» δεν είναι νέα «πρόσωπα», είναι οι παλαιοί αρχηγοί του «Κινήματος του Su-35». Αλλά μιας και οι ασχετοσύνες με το «εκπληκτικό Sukhoi» δεν έπιασαν ( δεν έπιασαν σε όλους, γιατί αρκετοί «κατάπιαν» αμάσητες τις κοτσάνες και είναι πλέον πεπεισμένοι πως το υπερμαχητικό του Ξανθού Γένους το «έχει» το F-35 όπως η Ρεάλ «έχει» τον Ατρόμητο Κολοπετινίτσας), ευκαιρία να πιάσουν το F-35, που αν μη τι άλλο κάνει όσα λέει..............
Προχτές το βράδυ, μάθαμε από τον -δύσκολα να κρύψει μυστικό- Αμερικανό Πρόεδρο πως η μικρή και ταλαιπωρημένη από τα Μνημόνια χώρα μας θα αναβαθμίσει τα F-16 της σε F-16V. Αν το είχε πει μόνος του ίσως να μην τον πιστεύαμε, αλλά δίπλα στεκόταν ο Έλληνας πρωθυπουργός, συνεπώς ήταν αλήθεια. Λίγη ώρα μετά η DSCA ανακοίνωνε το τι θα περιλαμβάνει ο εκσυγχρονισμός. Σημειώνουμε πως η DSCA φροντίζει ορθά να συμπεριλάβει μέσα στο έγγραφο προς το Κονγκρέσο «τα πάντα» έτσι ώστε ο πελάτης να μην ταλαιπωρηθεί σε περίπτωση που χρειάζεται «κάτι παραπάνω». Τι εννοούμε με αυτό; πως το πρόγραμμα δεν θα φτάσει τα 2,4 δις δολάρια, αλλά θα κυμανθεί από αρκετά εώς πολύ παρακάτω.
Και έτσι φτάνουμε στην ερώτηση που μας έκαναν χτες πολλοί… Γιατί εκσυγχρονίζουμε τα F-16 και δεν αγοράζουμε F-35 (οεο); Ας πάρουμε τα πράγματα ένα-ένα με την σειρά…
Δομική αποκατάσταση F-16
1. Τι κάνει το F-16 τόσο ξεχωριστό;
Το F-16 είναι ο κορμός της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Από την δεκαετία του 80, με 4 διαφορετικά προγράμματα (Peace Xenia) αγοράσαμε 170 μαχητικά F-16 C/D, 40 Block 30 με το ΡΧ Ι, 40 Block 50 με το PX II, 60 Block52+ με το PX III, και 30 Block 52+ Adv με το ΡΧ IV. Εκατοντάδες πιλότοι μας έχουν εκπαιδευτεί σε αυτά τα μαχητικά, οι Μοίρες Συντήρησης τα ξέρουν πλέον απέξω κι ανακατωτά, ενώ έχουμε επενδύσει πολλά χρήματα στον οπλισμό και εξοπλισμό τους. Είναι ένα αεροσκάφος που ακόμη και τώρα υπηρετεί με χιλιάδες αντίτυπα σε δεκάδες αεροπορίες, πολεμά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, και παρά το γεγονός ότι το πρώτο πέταξε την δεκαετία του ’70, τα τελευταία του μοντέλα δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από μαχητικά 4,5+ γενιάς.
Χώρες που δεν έχουν F-16 αλλά χρειάζονται άμεση ενίσχυση στην άμυνά τους προσπαθούν να βρουν εναγωνίως μεταχειρισμένα αεροσκάφη. Δυστυχώς τα αεροσκάφη F-16 που βγαίνουν από υπηρεσία έχουν εξαντλήσει το δομικό όριο ζωής τους, αν και υπάρχουν προγράμματα που επιτρέπουν στα αεροσκάφη να ανανεώσουν την δομική τους ζωή. Η USAF σκοπεύει να κρατήσει τα αεροσκάφη όσο το δυνατόν περισσότερο σε υπηρεσία (θα μείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2048 όπως έχουμε ήδη γράψει), παρά το γεγονός ότι βάζει σε υπηρεσία τα F-35. Σημειώνουμε πως η USAF εκσυγχρονίζει 841 F-16C/D σε -V. Το ίδιο κάνει η Ταϊβάν, το Μπαχρέϊν, η Κορέα, ενώ είναι προφανές πως και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν αργά ή γρήγορα. Θα πει βέβαια κάποιος, δεν ξέρουν τα ελληνικά καφενεία, και ξέρουν οι Πολεμικές Αεροπορίες τόσων χωρών; σωστό κι αυτό!
2. Δεν απαντήσατε. Γιατί να εκσυγχρονίσουμε τα δικά μας F-16;
Η αλήθεια είναι πως όσοι μας ρωτούν αυτό συνήθως δεν μας διαβάζουν. Εκτός από το περιοδικό, έχουμε γράψει στις 11/6 «γιατί πρέπει να εκσυγχρονιστούν άμεσα τα F-16«, ενώ επανήλθαμε τον περασμένο μήνα με περισσότερες πληροφορίες για τον σχεδιαζόμενο εκσυγχρονισμό. Ειδικά στο τελευταίο άρθρο μπορούν να βρεθούν πολλές πληροφορίες για το τι θα γίνει και πως. Φυσικά αυτά είναι η τεχνοκρατική προσέγγιση, και δεν απαντάει στον «καλόπιστο» που θα ξεκινήσει με «ποιος μου λέει εμένα ότι…». Θα εξηγηθούμε λοιπόν, για μια ακόμη φορά.
Η Πολεμική Αεροπορία έχει 155 μαχητικά F-16, 25 M2000-5MK2, και μικρό αριθμό Μ2000Ε/Β και F-4E Peace Ikarus που θα αποσυρθούν τα επόμενα χρόνια (δεν αναφέρουμε αριθμούς καθώς η διαθεσιμότητά τους ποικίλλει λόγω ηλικίας). Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει 255 μαχητικά F-16C/D και αριθμό F-4E Terminator 2020 (κι αυτά με αμφησβητήσιμη διαθεσιμότητα λόγω παλαιότητας) που κι αυτά θα αποσυρθούν αργά ή γρήγορα.
Το θέμα είναι πως ενώ οι αριθμοί «ευημερούν», 180 μαχητικά απέναντι σε 255, στην πραγματικότητα έχουμε μόλις 30 F-16C/D (Block 52+ Adv) στο επίπεδο των τουρκικών F-16 (τα τουρκικά F-16 όλα τους έχουν εκσυγχρονιστεί σε επίπεδο Block52+ Adv). Σημειώνουμε πως τα 34 τουρκικά Block 30 εκσυγχρονίζονται κι αυτά με την σειρά τους, και δεν τα «πετάνε» στα σκουπίδια. Η όποια ισορροπία διατηρείται από τα 25 Μ2000-5ΜΚ2 και τα 55 Β52+. Χωρίς να είναι λοιπόν ισάξια (με την ποιότητα σε βάρος μας), έχουμε από την μια πλευρά 30+25+55=110 κι από την άλλη 255. Μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι έχει χαθεί η ισορροπία δυνάμεων στον αέρα ή πρέπει να το κάνουμε πιο «λιανά»;
Με τον εκσυγχρονισμό, όπως αυτή την στιγμή φαίνεται πως θα κινηθεί, θα έχουμε 123 μαχητικά σαφώς ανώτερα των τουρκικών, και άλλα 25 Μ2000-5ΜΚ2. Τα 123 ελληνικά μαχητικά F-16V θα έχουν υπέρτερες δυνατότητες των τουρκικών F-16, ενώ ταυτόχρονα θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στις αποστολές τους. Έτσι μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα την αντίπαλη αεροπορία.
Αν θέλαμε να αγοράσουμε σήμερα 123 μαχητικά 4,5+ γενιάς θα θέλαμε τουλάχιστον 60 εκ. δολάρια έκαστο, ή δαπάνη 7,38 δις δολαρίων.
Η απευθείας λοιπόν απάντηση είναι πως αν δεν θέλουμε μια αεροπορία επιπέδου Ελβετίας, αλλά μια ισχυρή αεροπορία που θα μπορεί να προστατεύσει την πατρίδα μας, πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τα F-16. Οτιδήποτε άλλο οδηγεί σε μαθηματική ακρίβεια σε διάλυση του κορμού της ΠΑ και σε ήττα χωρίς καν να πάμε σε πόλεμο.Μπαμπάς και γιος σε πρωϊνή βόλτα
3. Και γιατί να εκσυγχρονίσουμε τα F-16 με 2,4 δις και να μην πάρουμε 30 F-35;
To κόστος για την αγορά 20 (κι όχι 30) μαχητικών F-35 θα φτάσει ή ξεπεράσει τα 3,5 δις δολάρια, μαζί με τον εξοπλισμό υποστήριξης (θα κοστίσουν βέβαια φθηνότερα αν τα πάρουμε μόνο για να τα κλείσουμε σε shelter χωρίς να τα πετάμε). Οι τιμές fly-away ισχύουν για τους χρήστες του τύπου, κι όσους είναι στο consortium του JSF. Κανείς δεν υπολογίζει υποστήριξη, αλλά και κόστος ανάπτυξης που θα το πληρώνουν οι πελάτες εκτός consortium. Συνεπώς δεν έχουν σχέση τα 2,4 δις για 123 μαχητικά, με τα 3,5 δις για 20. Όλες οι άλλες κοστολογήσεις για F-35 είναι επιπέδου καφενείου και κάτω.
Αν προχωρήσουμε στην λύση των 20 F-35, τότε τα Block 30 και Block 50, όντας παρωχημένα για έναν αεροπορικό αγώνα πάνω από το Αιγαίο, θα πρέπει σύντομα να αποσυρθούν αφήνοντας την ΠΑ με 30 Β52+adv, και για λίγα χρόνια ακόμη με 55 Β52+ και 25 Μ2000-5ΜΚ2. Ή να τα αφήσουμε να θυσιαστούν με τους πιλότους τους σε μια σύγκρουση. Με τον μη εκσυγχρονισμό λοιπόν θα καταδικάζαμε την ΠΑ σε μια δύναμη μαχητικών πρώτης γραμμής 20 F-35 συν 52 B52+Adv, συνεπικουρούμενα από υποδεέστερα 55+25 μαχητικά, την στιγμή που η ΤΗΚ θα έχει σε υπηρεσία 30 F-35 (συν ότι κι αν επιπλέον παραγγείλει) και 255 Β52+Adv. Αν θέλετε την άποψή μας, αυτό είναι που θα ήθελε η Τουρκία να κάνουμε! Να πάρουμε 20 F-35 και να αφήσουμε την υπόλοιπη Αεροπορία μας να καταρρεύσει!
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν έχουμε τα 3,5 δις για να πάρουμε F-35 ενώ τα πρώτα μαχητικά θα ερχόντουσαν στην Ελλάδα το 2026 το νωρίτερο!
4. Μπορεί να αντιμετωπίσει το F-16V το F-35;
Ειλικρινά δεν ξέρουμε πόσες φορές πρέπει να το πούμε. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ. Σας μεταφέρουμε ότι γράψαμε πριν λίγες μέρες, αλλά μάλλον δεν έγιναν κατανοητά…
«Στο περιοδικό συνηθίζουμε να είμαστε σαφείς, και να απαντούμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις με ένα ΝΑΙ ή ένα ΟΧΙ.
Στην ερώτηση αυτή η απάντηση είναι πιο περίπλοκη, και περιλαμβάνει αρκετά σκέλη.
Η πρώτη απάντηση είναι «Άσχετο». Χρειαζόμαστε υπερσύγχρονα μαχητικά 4,5+ γενιάς, και θα τα αποκτήσουμε με πολύ χαμηλό κόστος. Σήμερα το πρόβλημα είναι τα 250 F-16C/D Block52+ Adv της Τουρκίας. Αυτά πως θα τα αντιμετωπίσουμε; Με 123 ή 155 εκσυγχρονισμένα F-16. Κατανοητό;
Η δεύτερη απάντηση είναι «αν μπορεί ένα F-16 να αντιμετωπίσει το F-35 αυτό είναι το F-16V». Αν το σκεφτεί κάποιος, ένα δικτυοκεντρικό μαχητικό που θα λαμβάνει πληροφορίες από όλα τα άλλα μέσα γύρω του, ο υπολογιστής θα κάνει fusion τα δεδομένα από ραντάρ εδάφους, ΑΣΕΠΕ, ραντάρ άλλων μαχητικών, πληροφορίες από ατρακτίδια σκόπευσης κοκ, αλλά και έχοντας ένα υπερσύγχρονο ραντάρ AESA έχει καλύτερες πιθανότητες να εντοπίσει και να καταρρίψει ένα F-35A από οτι ένα Block 50/52 της δεκαετίας του ’90. Δεν στέλνουμε τα μαχητικά 4,5 γενιάς στα σκουπίδια επειδή κυκλοφόρησε το F-35 ούτε επειδή το έγραψε το ελληνικό διαδίκτυο και οι «ειδικοί».
Καθώς λοιπόν η αντιμετώπιση του F-35 δεν μπορεί να γίνει από κανένα μαχητικό αυτή την στιγμή διαθέσιμο στην αγορά, ούτε καν από το ίδιο το F-35, δεν μπορεί η απάντηση της Ελλάδας στο θέμα να είναι να αφήσουμε την επένδυση που έχουμε κάνει στα F-16 να καταρρεύσει (σκεφτείτε τα κόστη από την δεκαετία του ’80 μέχρι και σήμερα). Το F-16 παράγεται ακόμη (ή παραγόταν μέχρι πρόσφατα) κι αν επικρατήσει στον ινδικό διαγωνισμό θα παράγεται για άλλα 20 χρόνια. Η USAF σκοπεύει να το κρατήσει σε υπηρεσία τουλάχιστον άλλα 20 χρόνια, ενώ μπορεί άνετα να συγκριθεί με μαχητικά όπως το Gripen E. Δεν τα πετάς αυτά επειδή το είπαν «ειδικοί» από την Νότια Βαλκανική.
Σημειώνεται ότι όλες οι μεγάλες χώρες χρήστες του μαχητικού F-16C/D έχουν προχωρήσει ή σκοπεύουν να προχωρήσουν σε εκσυγχρονισμό F-16V προκειμένου να καταστήσουν διαλειτουργικά τα Fighting Falcon με τα Lightning II προκειμένου να δρουν σε περιβάλλον δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων ή προκειμένου να τα κάνουν ικανά να αντιμετωπίζουν τις απειλές του 21ου αιώνα. Σημείο κλειδί είναι το ραντάρ AESA, ο υπολογιστής αποστολής και το Link 16. Οι χώρες αυτές είναι οι ΗΠΑ, Ισραήλ, Τουρκία, Νορβηγία, Δανία, Σιγκαπούρη, Κορέα, Μπαχρέιν και Ταϊβάν.»
Το ερώτημα δεν είναι αν μπορεί ή δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το F-16, είναι αν θέλουμε ή δεν θέλουμε να έχουμε Πολεμική Αεροπορία. Ακόμη και το F-35 δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το F-35. Αν υποθέσουμε ότι βελτιώνουμε το σύστημα αεράμυνας, παραλαμβάνουμε AEGIS, βελτιώνουμε τα EMB-145AEW, και έχουμε τρόπους εντοπισμού των F-35, πως θα τα αναχαιτίζουμε; με τα 20 F-35; και τα 250 τουρκικά F-16 ποιος θα τα αντιμετωπίσει; τα δικά μας απαξιωμένα F-16; ποιος θα εκτελέσει αποστολές CAS στα νησιά; στον Έβρο; κρούση; όλα αυτά με 20 F-35;F-16 Radar Installation AESA
5. Χρυσοπληρώνουμε AESA και δεν μπορεί να δει τα F-35; Σκάνδαλο!
Τα Β52+ και B52+Adv διαθέτουν το APG-68v9, το καλύτερο ραντάρ που φόρεσε ποτέ F-16 πριν το APG-83 SABR. Είναι όμως προηγούμενης, πολύ βελτιωμένης αλλά προηγούμενης επαλαμβάνουμε γενιάς. Τα πλεονεκτήματα των ραντάρ AESA δεν είναι τόσο η βελτιωμένη ακτίνα δράσης (που την έχουν), αλλά η δυνατότητα να εκτελούν ταυτόχρονα κάθε είδους έρευνα, η ηλεκτρονική κρούση, η αξιοπιστία ενώ μειώνουν και το RCS του αεροσκάφους.
AN/APG-68(V)9
Τα ελληνικά F-16 θα πρέπει να επιχειρήσουν σε ένα προηγμένο και επικίνδυνο αεροπορικό περιβάλλον που όμοιό του δεν πρέπει να υπάρχει στον κόσμο αυτή την στιγμή. Ο αντίπαλος εκτός από πολυάριθμες δυνάμεις, είναι τεχνολογικά προηγμένος, ενώ θα έχει και την πρωτοβουλία των κινήσεων (όντας επιτιθέμενος). Τα πάντα θα πρέπει να γίνονται σε έναν περιορισμένο αεροπορικό χώρο, που ο κίνδυνος να χτυπήσει κάποιο φίλιο στόχο θα είναι μεγαλύτερος από να χτυπηθεί από τον αντίπαλο.
Scalable Agile Beam Radar (SABR) που τοποθετείται σε F-16C Block 40 της USAF
Εκεί λοιπόν χρειαζόμαστε ότι καλύτερο υπάρχει σε αισθητήρες. Ελληνικά F-16 που θα εκτελούν αποστολές υποστήριξης στο Ανατολικό Αιγαίο φορτωμένα με όπλα αέρος-εδάφους, πετώντας χαμηλά, θα έχουν την δυνατότητα να εκτελούν έρευνα αέρος ταυτόχρονα, να προστατεύουν τον ευαυτό του με βολές AIM-120C, IRIS-T ενώ -πάλι ταυτόχρονα- θα εκτελούν ηλεκτρονική κρούση. Αυτά κυρίες και κύριοι δεν μπορεί να τα κάνει το APG-68ν9, ενώ δρα και σαν πολλαπλασιαστής γιατί πλέον δεν θα χρειάζονται F-16 συνοδείας που θα εκτελούν κάλυψη με τα ραντάρ σε λειτουργία Α2Α κι όλα τα διαθέσιμα F-16 μπορούν να αφοσιώνονται στην αποστολή.AN/APG-83 SABR
Τα γράφουμε ίσως υπερβολικά απλοποιημένα, αλλά αυτή θα είναι η γενική κατάσταση στην απευκταία περίπτωση ένοπλης σύγκρουσης. Τα AESA θα δώσουν την τεχνολογική υπεροχή που τόσο έχει ανάγκη η ΠΑ. Και αν θέλετε και την ταπεινή μας άποψη, αν κάποιο ραντάρ μπορεί να δει ένα F-35 αυτό δεν είναι το AN/APG-68ν9 αλλά το APG-83.
Χωρίς F-16 δεν έχουμε αεροπορία, τόσο απλά. Εκτός κι αν διαθέσουμε 10-12 δις και αγοράσουμε 100 F-35, οπότε κάτι γίνεται. Όσο δεν έχουμε τα 10-12 δις, η μόνη λύση είναι ο εκσυγχρονισμός.
Τα F-35 δεν έχουν και μεγάλη τύχη αν δεν επιχειρούν μαζί με μαχητικά 4,5 γενιάς. Το έχουμε ξαναγράψει πως απαιτείται και ένα άλλο μαχητικό που θα δρα μαζί με χρήση από κοινού των αισθητήρων τους. Η βάση της Πολεμικής Αεροπορίας είναι το F-16, το F-35 θα είναι το ρετιρέ. Δεν απαντάμε περισσότερο, καθώς στο άρθρο αυτό έχουμε απαντήσει νομίζουμε την ερώτηση.
7. Δεν μας πείσατε…
Λογικό. Ευτυχώς όμως πριν από εσάς για την ανάγκη του εκσυγχρονισμού μας έχουν πείσει εμάς (σαν περιοδικό) οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας. Η ΠΑ επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό εδώ και πολλά χρόνια. Και τώρα επιτέλους τον κάνει. Μιας και ούτε η ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ ούτε κανείς άλλος πλην των πιλότων μας θα πολεμήσουν στον αέρα προστατεύοντας βωμούς και εστίες, οι επιτελείς της ΠΑ είναι αυτοί που πρέπει να πειστούν. Κατά καιρούς εκτοξεύονται διάφορες «ρουκέτες» που λέγονται F-15, Su-35 ή S-400. Δεν πιστεύαμε ότι όλα αυτά θα είχαν τόση απήχηση, αλλά παραμένουν παραμύθια που σκοπό έχουν να φέρουν κλικ στο συντάκτη τους, κι όχι να πληροφορήσουν αλλά να παραπληροφορήσουν.
Είναι πράγματι πολλά. Αλλά το ελληνικό πρόγραμμα δεν θα φτάσει τόσο ψηλά στα 2,4 δις δολάρια. Θα κλείσει πολύ χαμηλότερα, ελπίζουμε όχι στα 1,1 δις που είπε ο Έλληνας υπουργός ΥΠΑΜ Πάνος Καμμένος. Το υπολογίζουμε ανάμεσα στα 1,4 με 1,9 δις € (στην «χειρότερη). Θα επανέλθουμε στο θέμα, καθώς υπάρχει η φήμη πως τα Β50 χρειάζονται και δομικές αποκαταστάσεις. Πάντως το τελικό κόστος θα το μάθουμε όταν υπογραφεί η συμφωνία.
9. Να μην πάρουμε ποτέ δηλαδή F-35;
Δυστυχώς αναγκαζόμαστε να απαντήσουμε την ίδια ερώτηση πολλές φορές. Στις 26/5/2017 είχαμε ασχοληθεί με το θέμα «Να F-35 κανείς ή να μην F-35;«. Ήταν η εποχή που το «Κίνημα» ήταν ακόμη κολλημένο στα Su-35, και οι μετοχές του «Ξανθού Γένους» ήταν ψηλά. Γράφαμε τότε…
«To F-35 έχει και ένα μοναδικό χαρακτηριστικό για τις χώρες της Δύσης. Έτσι και η ΠΑ αποφασίσει ότι χρειάζεται ένα μαχητικό 5ης γενιάς, τότε το F-35 είναι το μόνο σε υπηρεσία, και εδώ δεν μπορεί να γίνει ουσιαστικός διαγωνισμός (αν βάλεις σαν κριτήριο το χαμηλό RCS, δεν θα έρθει κανείς άλλος). Αν αποφασιστεί πως χρειάζεται ενίσχυση γενικά η ΠΑ, με Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, όπως για παράδειγμα η Φινλανδία, τότε μπορεί να «ανοίξει» η πόρτα και για άλλες λύσεις (βλέπε εδώ).
Αν λοιπόν, με κάποιον «μαγικό» ή άλλο τρόπο, η ΠΑ αποφασίσει πως χρειάζεται ΝΜΑ τότε εμείς θα είμαστε εδώ για να σας ενημερώσουμε με τον καλύτερο τρόπο. Μέχρι τότε απλά θα ελπίζουμε πως θα ξεκινήσει επιτέλους ο εκσυγχρονισμός των F-16, που σημειωτέον θα χρειαστεί ίσως μέχρι και μια δεκαετία να ολοκληρωθεί.
Συζητήσεις για το ποιο είναι το καλύτερο μαχητικό προφανώς δεν χωρούν. Καλύτερο είναι αυτό που θα κάνει την δουλειά της ΠΑ, κι όχι αυτό που συμπαθούμε, ή αυτό που μας έχουν πείσει κάποιοι ότι είναι το καλύτερο. Και το ποιο μαχητικό θα κάνει την δουλειά της ΠΑ, το ξέρουν μόνο οι άνθρωποί της ΠΑ. Εμείς τους έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη, ελπίζουμε κι εσείς. Το έχουμε πει, το έχουμε ξαναπεί και θα το λέμε συνεχώς.»
Από τότε μέχρι σήμερα δεν αλλάξαμε άποψη.
Τουρκικό F-16 C
10. Αλλάζει η εναέρια ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο;
Αλλάζει υπέρ της Ελλάδος. Τα F-16V θα φέρουν ανακατάξη της ισορροπίας στο Αιγαίο υπέρ της ΠΑ, ειδικά δε αν υλοποιηθεί στο μέγιστο της πρόβλεψης (123 αεροσκάφη κι όχι λιγότερα, γιατί η δήλωση για τα 1,1 δις ευρώ μας μπέρδεψε κάπως). Η ΠΑ έχει επιλέξει την απόλυτη διαμόρφωση, η οποία περιλαμβάνει και την υποδομή οθόνης Improved Programmable Display Generators (iPDGs).
Μια μικρή βόλτα στο Διαδίκτυο και σε τουρκικές ιστοσελίδες θα δείτε ότι και οι σοβαρές τουρκικές προσπάθειες του χώρου, αλλά και τα «καφενεία» θα δείξει ότι οι γείτονές μας μάλλον είναι προβληματισμένοι και σκεπτικοί. Οι λόγοι είναι απλοί.
Καταρχάς δεν είναι σίγουρο πως η Τουρκία θα παραλάβει τα F-35 της, ή ότι τελικά θα παραλάβει περισσσότερα από 30 αεροσκάφη. Αν δει κανείς την πορεία της τουρκικής λίρας τους τελευταίους μήνες θα καταλάβει ότι οι αγορές σε σκληρό νόμισμα γίνονται δύσκολες. Αλλά και οι σχέσεις με τις ΗΠΑ δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια, ενώ η αγορά των S-400 δοκιμάζει την αμυντική τους συνεργασία. Στο θέμα θα επανέλθουμε σύντομα.
Το TF-X είναι ακόμη στα χαρτιά, αλλά όταν θα κατασκευαστεί δεν είναι σίγουρο πως θα είναι ένα αεροσκάφος 5ης γενιάς, αλλά κάτι περισσότερο προς 4,5+ γενιάς. Κι αυτό αν φυσικά καταφέρει να φτάσει στο στάδιο της κατασκεής.
Συνεπώς μένουν τα αναβαθμισμένα σε Block 52+ Adv F-16C/D να αντιμετωπίσουν τα ελληνικά F-16V. Η ποιοτική υπεροχή τους είναι ξεκάθαρη, το θέμα είναι αν οι αριθμοί θα καταφέρουν να υπερισχύσουν. Αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι η Ελλάδα έχει 1+1 μέτωπα να καλύψει (Αιγαίο-Κύπρος) η Τουρκία έχει πολύ περισσότερα για να ρίξει το 100% των διαθέσιμων δυνάμεων στο Αιγαίο. Αν δε η Ελλάδα προχωρήσει στις αρχές της επόμενης δεκαετίας σε επιλογή Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους, τότε η υπεροχή της ΤΗΚ έχει τελειώσει.
Επίλογος
Αν υλοποιηθεί το πρόγραμμα στο 100% αυτού που ανακοινώθηκε από την DSCA, τότε μιλάμε για μια κίνηση ματ της Ελλάδας και της ΠΑ. Η ηγεσία του Υπουργείου συνέχισε την δουλειά που είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, άκουσε τις εισηγήσεις του ΓΕΑ/ΓΕΕΘΑ και προχώρησε στην υλοποίηση του προγράμματος. Θα επανέλθουμε σε επόμενο άρθρο μας με κάποιες ανησυχίες μας, αλλά μέχρι τότε ας μας μείνει αυτό. Ο εκσυγχρονισμός των F-16C/D της ΠΑ έπρεπε να γίνει, και ευτυχώς γίνεται. Η ισορροπία δυνάμεων επιστρέφει στο Αιγαίο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το http://aeroporiapostratos.blogspot.gr/ είναι ένα ελεύθερο ακομμάτιστο Ιστολόγιο, που έχει ως σκοπό την παρουσίαση θεμάτων - ανακοινώσεων των Αποστράτων. Με Αντικειμενικότητα, Τεκμηρίωση των Ειδήσεων και Σεβασμό στην Αεροπορική Ιδέα!
Δεν υιοθετούμε τις απόψεις των συγγραφέων των άρθρων που μας ζητούνται για ανάρτηση - των σχολίων των επισκεπτών μας στο κάτω μέρος των αναρτήσεων - καθώς και των θεμάτων που αναμεταδίδουμε για πληροφόρηση από άλλα Ιστολόγια ή το διαδίκτυο. Όλα τα ανωτέρω τα αφήνουμε αποκλειστικά στην κρίση των αναγνωστών μας. Εμείς απλά κάνουμε καταγραφή των γεγονότων. Μπορείτε και σεις να στείλετε προς ανάρτηση τη δική σας άποψη ή και το σχόλιο σας . Σε περίπτωση που υπάρξει ανάρτηση, της οποίας είστε κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων, ή που θίγεστε από αυτή, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας για την απαραίτητη διόρθωση. Εάν έχει συμβεί κάτι από τα παραπάνω δεν θα έχει γίνει εσκεμμένα από μέρους μας.
Τα σχόλια επιτρέποντα καθώς και τα ανωνύμως. Σας παρακαλούμε όμως στα γραφόμενά σας να είστε ευπρεπείς - σύμφωνα με τους Νόμους και να αποφεύγονται ύβρεις κατά προσώπων και ατεκμηρίωτων στοιχείων. Η ανάρτησή των σχολίων θα γίνεται με μικρή καθυστέρηση και μετά από σχετικό έλεγχο ΜΟΝΟΝ για την ευπρέπεια του λόγου και για την αποφυγή τυχόν δυσάρεστων μελλοντικών καταστάσεων μεταξύ προσώπων που πιθανόν να θίγονται. Οι επισκέπτες – αναγνώστες μας μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα και όπως το επιθυμούν. Στο Ιστολογίο μας διατηρούμε το δικαίωμα της ευπρέπειας λόγου όλων των συμμετεχόντων συμπεριλαμβανομένων και των σχολίων των αναγνωστών μας , παρακαλούμε σεβαστείτε το, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας.
aeroporiapostratos@gmail.com