Με μια ματιά

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2017

ΜIRAGE 2000 EGM/ BGM: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΟΠΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ



Γιάννης Νικήτας

Ένα από τα κυριότερα και στρατηγικότερης αξίας οπλικά συστήματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι τα μαχητικά της 331 και 332 Μοίρας της Π.Α που επιχειρούν από την αεροπορική βάση της Τανάγρας. Η ανάγκη για την τεχνική υποστήριξη των μαχητικών είναι αδήριτη.........
Τον τελευταίο καιρό διαβάζουμε αναφορές που που κάνουν λόγο για τον κίνδυνο της επιχειρησιακής απαξίωσης του στόλου των Mirage 2000/MK2 της ΠΑ,ένεκα χαμηλών διαθεσιμοτήτων και μεγάλης καθυστέρησης της υπογραφής της σύμβασης Follow On Support (FOS). Ανάλογα ισχύουν και για το μοναδικό αεροεκτοξευόμενο βλήμα ναυτικής κρούσης της ΠΑ το Exocet AM39 block II,που φέρεται από τα μη εκσυγχρονισμένα Mirage 2000. Aς δούμε όμως ποια είναι τα μέχρι τώρα δεδομένα, μέσα από τα επίσημα στοιχεία που είναι δημοσιευμένα στον ιστότοπο της ΔΙΑΓΕΙΑΣ (www.diavgeia.gov.gr) όσο και της ΓΔΑΕΕ(www.gdaee.mil.gr).


A. Mirage 2000/2000MK2 Στις 11/8/2014 προκηρύσσεται διαγωνισμός ΥΠ’ΑΡΙΘ. 13/2014 για σύμβαση FOS για τα αεροσκάφη Mirage 2000/2000MK2.Η προϋπολογισθείσα συνολική δαπάνη ήταν 145.000.000 εκ. ευρώ για περίοδο 4 ετών, κλιμακούμενη σε δαπάνη 36.250.000 ευρώ ανά έτος. Η υποστήριξη περιελάμβανε : τα αεροσκάφη, τα Α/Κ αυτών,ηλεκτρονικά συστήματα, επίγειο εξοπλισμό, εξοπλισμό αποστολής, συστήματα σχεδίασης αποστολών, προσομοιωτές πτήσης, και συναφών εκπαιδευτικών μέσων. Η αποσφράγιση του φακέλου προσφοράς από την επιτροπή του διαγωνισμού θα γινόταν στις 30/9/2014. Στις 30/8/16 συγκροτείται νέα επιτροπή επιτελικής επεξεργασίας και τροποποίησης των ειδικών και γενικών όρων του προγράμματος ένεκα της προηγηθείσας επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού για άγνωστους λόγους.


Β. Exocet AM39 block II Στις 25/11/14 14 προκηρύσσεται διαγωνισμός ΥΠ’ΑΡΙΘ. 36/2014 για την προμήθεια Πυροτεχνικών Υποσυγκροτημάτων Πυραύλων για την υποστήριξη 32 βλημάτων Exocet AM39 block II της ΠΑ. Το κόστος της συνολικής δαπάνης ήταν 41.110.000 εκ. ευρώ. Η σύμβαση αφορούσε την προμήθεια υποσυγκροτημάτων του Exocet όπως : ρουκέτα μηχανής,μπαταρία βλήματος,μηχανισμό καθυστέρησης πυροκροτητή,ενεργοποιητή). Η αποσφράγιση του φακέλου προσφοράς από την επιτροπή του διαγωνισμού θα γινόταν στις 09/12/2014. Στις 22/9/16 γίνεται αποδοχή του φακέλου προσφοράς της κατασκευάστριας εταιρίας MBDA France.


Η άποψη μας είναι ότι ακόμα και αν είχαν πιστοποιηθεί οι Exocet AM39 block II για βολή από τα Mirage 2000MK2,η υποστήριξη των παλαιών Mirage έπρεπε πάση θυσία να επιτευχθεί έστω και για χρονικό διάστημα 4 ετίας,από την στιγμή που η ΠΑ δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει αεροσκάφη που έχουν να προσφέρουν ακόμα αρκετά στον αεροπορικό αγώνα. Tις τελευταίες εβδομάδες έχουν λάβει χώρα αρκετές διαβουλεύσεις όμως ακόμα δεν έχει υπάρξει κάποιο οριστικό νέο που θα αφορά την υπογραφή του Follow On Support (FOS) για αεροσκάφη και βλήματα.


Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος και με δεδομένη την απόφαση της ΠΑ για επένδυση σε δύο διαφορετικούς τύπους μαχητικών (διπλή γραμμή προμήθειας), η επιλογή αναβάθμισης των Mirage 2000 στο επίπεδο -5Mk2 αποτέλεσε μια απόφαση που είχε ως αποτέλεσμα να αποκτήσει η ΠΑ ένα μαχητικό κορυφαίων επιδόσεων στην εναέρια μάχη με βλήματα MICA EM/IR όσο και στον ειδικό ρόλο υπο- στρατηγικής κρούσης με τα βλήματα cruise τύπου Scalp EG. Η εκκρεμότητα που έμεινε με τα 16 πλέον Mirage 2000 EGM/BGM ήταν πραγματικά μια πολύ ατυχής έκβαση, στερώντας μια επιπλέον Μοίρα με τις ικανότητες των -5Mk2, αφήνοντας δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος του στόλου των Mirage της ΠΑ σε τροχιά τεχνολογικής απαξίωσης.


Αναμφίβολα τα Mirage 2000EGM/BGM της 332 Μ (κωδικός κλήσης «Γεράκι»), έχουν εκτελέσει με ιδιαίτερη επιτυχία αναρίθμητες αναχαιτίσεις στα 26 χρόνια επιχειρησιακής δράσης της Μοίρας. Η συμβολή τους ήταν καθοριστική στη διατήρηση της εναέριας κυριαρχίας της ΠΑ πάνω από το Αιγαίο, ενώ μετά την είσοδο σε υπηρεσία των Mirage 2000-5Mk2 επικεντρώθηκαν κυρίως στον ρόλο της ναυτικής κρούσης (αποστολές TASMO) εφοδιασμένα με βλήματα anti ship τύπου ΑΜ-39 Exocet. Η ύπαρξη αυτής της κατηγορίας ειδικών όπλων στο οπλοστάσιο της ΠΑ αποτελεί κρίσιμο παράγοντα αποτροπής και ισχυρό μέσο κρούσης εναντίον εχθρικών μονάδων επιφανείας, καθιστώντας στην κυριολεξία πολύτιμα τα Mirage 2000 EGM, παρά την υστέρηση τους σε ηλεκτρονικά συστήματα (ραντάρ, πιλοτήριο) συγκριτικά με τα -5Mk2. Μάλιστα οι τεχνικοί της 114ΠΜ διατηρώντας εφευρετικότητα και θέληση για υπεροχή, προχώρησαν τα τελευταία χρόνια σε σειρά μικρών αλλά ουσιαστικών βελτιώσεων σε επιχειρησιακό εξοπλισμό, που υποβοηθούν τον ιτπάμενο στη διευκόλυνση της αποστολής του.


Ειδικότερα ολοκληρώθηκε με επιτυχία η αντικατάσταση της παλαιάς οθόνης HDD, από τη νέα έγχρωμη οθόνη HDD-55L, τύπου Active Matrix LCD της ελληνικής εταιρίας Miltech. Επίσης στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των Mirage 2000, αφαιρέθηκε το παλαιό σύστημα ναυτιλίας (INS) των EGM από το Sextant Totem 3000, με ενσωματωμένο δέκτη GPS της Sagem. Με αυτό εφοδιάστηκε το σύνολο των – 5Μk2 αλλά και των μη εκσυγχρονισμένων EGM. ‘Έτσι αναβαθμίστηκαν οι επιδόσεις τους σε αποστολές αναχαίτισης και TASMO με συντομότερους χρόνους για προετοιμασία του μαχητικού για απογείωση αλλά μειώνοντας το κόστος υποστήριξης λόγω ομοιοτυπίας υλικού.


Συμπληρωματική του συστήματος ναυτιλίας, αποτελεί η προθήκη συστήματος GPS με έγχρωμη οθόνη ακριβώς κάτω από το HUD. Το σύστημα είναι της Garmin, στη θέση του Head Level Display, που χρησιμοποιείται ως σύστημα απεικόνισης ναυτιλίας, ενώ παράλληλα με τη χρήση λογισμικού αποθηκεύονται στοιχεία για αξιολόγηση της εκπαιδευτικής εξόδου κατά την απενημέρωση! Παράλληλα τα μαχητικά της Μοίρας απέκτησαν αυξημένη ικανότητα νυχτερινής κρούσης θαλάσσιων στόχων ενώ διατηρούν αναλλοίωτα τα εξαίρετα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά της σχεδίασης που συνδυάζεται με τον ισχυρό Μ53-Ρ2 των EGM και μονάδα ψηφιακού ελέγχου κινητήρα FADEC από τα -5Μk2. Σε ότι αφορά τις επιδόσεις τους σε ρόλο αέρος αέρος, δυστυχώς υποβαθμίστηκαν ως αποτέλεσμα της απαξίωσης αρχικά των βλημάτων SHARH τύπου R-530 (στερώντας τους το μοναδικό όπλο BVR) ενώ και τα βλήματα κλειστής αερομαχίας Magic II, αποσύρθηκαν σταδιακά λόγω εξάντλησης του ορίου ζωής που δίνει ο κατασκευαστής. Σταθμίζοντας το κόστος επαναπιστοποίησης των Magic, το ΓΕΑ επέλεξε τον εφοδιασμό των Mirage 2000EGM με βλήματα MICA IR, τα οποία είναι μεν υψηλότερων επιδόσεων αλλά δεν δύναται η πλήρης εκμετάλλευση των δυνατοτήτων τους, εξ αιτίας ασυμβατότητας με τον υπολογιστή και το ραντάρ του μαχητικού.


Από κει και πέρα το ραντάρ RDM-3 σε διαμόρφωση έρευνας επιφανείας, παρουσιάζει ακόμη αξιόλογες επιδόσεις (εμβέλεια εντοπισμού της τάξης των 60 ν.μ./110 χλμ.) αλλά φυσικά και υστερεί τεχνολογικά λόγω ηλικίας σε σχέση με το RDY των Mirage 2000-5MkII. Σε επιχειρησιακό επίπεδο η ΠΑ συνεχίζει να εξετάζει την επέκταση των ειδικών ρόλων που μπορούν να καλύψουν με το ενδεχόμενο προσθήκης των ατρακτιδίων καταγραφής ηλεκτρονικών εκπομπών ASTAC ( που φέρονται σήμερα από τα παλαίμαχα RF-4E) και λογικά θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν και στα Mirage 2000EGM μετά την απόσυρση των RF Phantom.


Αναφορές περί μη συμβατότητας, αφορούν τη μικρή απόσταση του αναρτημένου ατρακτηδίου (στον κοιλιακό φορέα) από το διάδρομο αλλά η χρήση του ASTAC από τον ίδιο τύπο στη γαλλική Αεροπορία, επιτρέπει ασφαλώς την μελλοντική εφαρμογή του στα Mirage της ΠΑ ως μια ρεαλιστική επιλογή. Μία επιπλέον πιθανή αποστολή που θα μπορούσαν να αναλάβουν τα Mirage 2000EGM είναι αυτή της υπό-στρατηγικής κρούσης με βλήματα Scalp EG. Συνεπώς, τα Μirage 2000 κάλλιστα μπορούν να αναλάβουν και έναν ακόμα ρόλο. Αυτόν της αναγνώρισης.


Η δυνατότητα αυτή είναι επίσης ρεαλιστική καθόσον το σύστημα ναυτιλίας INS/GPS Τotem 3000 είναι κοινό με τα -5MkII και απαιτείται μονάχα τοποθέτηση αρτηρίας δεδομένων, ώστε να δύναται η εξαπόλυση τους από τα μη εκσυγχρονισμένα Mirage. Η κίνηση αυτή θα επέτρεπε την αποδέσμευση επιχειρησιακού έργου από την 331Μ, επιτρέποντας την επικέντρωση στον κύριο ρόλο αναχαίτισης/αεροπορικής υπεροχής. Συνδέεται όμως με το τι ακριβώς θέλει η ΠΑ από τα μαχητικά αυτά και κατά συνέπεια, τον χρόνο που θα παραμείνουν σε υπηρεσία, ώστε μια τέτοια επένδυση να έχει λογική. Άποψη του γράφοντος είναι ότι τα Mirage 2000EGM παρά τα όσα αναφέρονται, έχουν ακόμη πολύ δρόμο από το να χαρακτηριστούν ως «πεπαλαιωμένα» και «περιορισμένoυ ρόλου» με μοναδικό παράγοντα προβληματισμού την ηλικία τους.


Από δομικής πλευράς πάντως δεν φαίνεται καμία ένδειξη ότι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόβλημα (αντίστοιχη ήταν η εμπειρία και με τα Mirage F- 1CG) ενώ τη δεδομένη χρονική πρώτα πρέπει να υπογραφεί η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης και ακολούθως να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το http://aeroporiapostratos.blogspot.gr/ είναι ένα ελεύθερο ακομμάτιστο Ιστολόγιο, που έχει ως σκοπό την παρουσίαση θεμάτων - ανακοινώσεων των Αποστράτων. Με Αντικειμενικότητα, Τεκμηρίωση των Ειδήσεων και Σεβασμό στην Αεροπορική Ιδέα!
Δεν υιοθετούμε τις απόψεις των συγγραφέων των άρθρων που μας ζητούνται για ανάρτηση - των σχολίων των επισκεπτών μας στο κάτω μέρος των αναρτήσεων - καθώς και των θεμάτων που αναμεταδίδουμε για πληροφόρηση από άλλα Ιστολόγια ή το διαδίκτυο. Όλα τα ανωτέρω τα αφήνουμε αποκλειστικά στην κρίση των αναγνωστών μας. Εμείς απλά κάνουμε καταγραφή των γεγονότων. Μπορείτε και σεις να στείλετε προς ανάρτηση τη δική σας άποψη ή και το σχόλιο σας . Σε περίπτωση που υπάρξει ανάρτηση, της οποίας είστε κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων, ή που θίγεστε από αυτή, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας για την απαραίτητη διόρθωση. Εάν έχει συμβεί κάτι από τα παραπάνω δεν θα έχει γίνει εσκεμμένα από μέρους μας.
Τα σχόλια επιτρέποντα καθώς και τα ανωνύμως. Σας παρακαλούμε όμως στα γραφόμενά σας να είστε ευπρεπείς - σύμφωνα με τους Νόμους και να αποφεύγονται ύβρεις κατά προσώπων και ατεκμηρίωτων στοιχείων. Η ανάρτησή των σχολίων θα γίνεται με μικρή καθυστέρηση και μετά από σχετικό έλεγχο ΜΟΝΟΝ για την ευπρέπεια του λόγου και για την αποφυγή τυχόν δυσάρεστων μελλοντικών καταστάσεων μεταξύ προσώπων που πιθανόν να θίγονται. Οι επισκέπτες – αναγνώστες μας μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα και όπως το επιθυμούν. Στο Ιστολογίο μας διατηρούμε το δικαίωμα της ευπρέπειας λόγου όλων των συμμετεχόντων συμπεριλαμβανομένων και των σχολίων των αναγνωστών μας , παρακαλούμε σεβαστείτε το, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας.
aeroporiapostratos@gmail.com