Με μια ματιά

Σάββατο 5 Απριλίου 2014

Ανδραβίδα: Όλο το σενάριο & η εξέλιξη της άσκησης "ΗΝΙΟΧΟΣ 2014"



ΓΕΑ: «ΗΝΙΟΧΟΣ 2014», γεννιέται η ελληνική «Red Flag» (ΦΩΤΟ)

Πέμπτη 3 Απριλίου 2014, αεροπορική βάση Ανδραβίδας, περί ώρα 11.00. 38 μαχητικά F-16C/-D Fighting Falcon, Mirage 2000 και 2000-5, A/TA-7E και F-4E Phantom PI 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) απογειώνονται διαδοχικά ανά σχηματισμούς για την εκτέλεση της αποστολής MSN-6 της αεροπορικής άσκησης «ΗΝΙΟΧΟΣ 2014».

Η τέταρτη ημέρα μίας άσκησης (Ε+3, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της) στην οποία, όπως ανέφερε σε σύντομη εισαγωγική του ομιλία ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Βαΐτσης, συμμετέχουν....... 48 μαχητικά αεροσκάφη από όλες τις μοίρες του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ) που έχουν αναπτυχθεί στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, επιπλέον έξι αεροσκάφη διαφόρων ρόλων, επιθετικά ελικόπτερα του Ελληνικού Στρατού, ομάδες του Ειδικού Τμήματος Αλεξιπτωτιστών (ΕΤΑ), μέσα και προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού και το σύνολο των συστημάτων αντιαεροπορικής άμυνας που επιχειρούν η Πολεμική Αεροπορία και ο Ελληνικός Στρατός, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και ο ρυθμός της είναι καταιγιστικός.

Όσον αφορά στις συμμετέχουσες δυνάμεις, αυτή την περίοδο και για τη διάρκεια της άσκησης, στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, εκτός του προσωπικού της 117 Πτέρυγας Μάχης, υφίστανται, ως συμμετέχοντες σε, περισσότερα από 300 στελέχη όλων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων,ενώ μεγάλος αριθμός στελεχών, συμμετέχει στα διάφορα σενάρια και βρίσκεται διεσπαρμένος εντός του ελλαδικού χώρου. Όσον δε αφορά τα μέσα, στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, μόνο επ’ ωφελεία της άσκησης, βρίσκονται σταθμευμένα, πάνω από 40 μαχητικά αεροσκάφη όλων των τύπων.



Σύμφωνα με τον αντισμήναρχο (Ι) Γεώργιο «Sniper» Μπόντζιο, Διοικητή του Σχολείου Όπλων Τακτικής (ΣΟΤ) του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ), που έχει τον τακτικό έλεγχο των δυνάμεων της Άσκησης, οι αντικειμενικοί σκοποί της «ΗΝΙΟΧΟΣ 2014», όπως αυτοί δόθηκαν από την ηγεσία της ΠΑ, είναι η παροχή της όσο γίνεται πιο ρεαλιστικής εκπαίδευσης, η οποία να προσομοιάζει τις πρώτες ημέρες των επιχειρήσεων, ώστε στον πόλεμο οι συμμετέχοντες να αισθανθούν σε όσο το δυνατόν πιο γνώριμο περιβάλλον. Επίσης, η συνεχής αναβάθμιση της, ώστε ο ρεαλισμός, η μέτρηση αποτελεσμάτων και η εξαγωγή συμπερασμάτων, να μπορούν να χρησιμοποιούνται στη διαδικασία εκπόνησης επιχειρησιακών σχεδίων.



Ο φορέας που διατάχθηκε να φέρει σε πέρας την προετοιμασία – σχεδιασμό – παρακολούθηση εκτέλεσης και απενημέρωση της Άσκησης, είναι το ΚΕΑΤ/ΣΟΤ, καθώς η υφιστάμενη εμπειρία σε μεγάλες ασκήσεις εσωτερικού, εξωτερικού, καθώς και των μικτών σειρών του ΣΟΤ, είναι απαραίτητη για την οργάνωση τέτοιας άσκησης, ενώ η υποστήριξη κυρίως σε θέματα Διοικητικής Μέριμνας, καλύπτεται από την 117 Πτέρυγα Μάχης.



Η αποστολή της «ΗΝΙΟΧΟΣ 2014» είναι η σχεδίαση και εκτέλεση σύνθετων αεροπορικών επιχειρήσεων σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Δόγμα της ΠΑ, το Δόγμα Διακλαδικών Επιχειρήσεων, το Διακλαδικό Δόγμα Ηλεκτρονικού Πολέμου (ΗΠ) και τα εθνικά σχέδια, σε περιβάλλον που επιδιώκεται να προσομοιάζει την απειλή και την εκτιμώμενη πραγματική κατάσταση, ώστε στον πόλεμο οι συμμετέχοντες να αισθανθούν σε όσο το δυνατόν πιο γνώριμο περιβάλλον και παράλληλα, τα μετρήσιμα αποτελέσματα και τα εξαγόμενα συμπεράσματα να ανατροφοδοτούν τη διαδικασία εκπόνησης επιχειρησιακών σχεδίων.



Ο Α/ΓΕΑ είναι ο «Officer Scheduling the Exercise» (οργανωτής), ο A/TA ο «Officer Conducting the Exercise» (εκτελεστής), ενώ ο Διοικητής του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής είναι ο «διευθύνων», ο «Exercise Director» (EXDIR), ο οποίος έχει και την τακτική διοίκηση των Δυνάμεων της Άσκησης. Τέλος, ο Διοικητής ΣΟΤ, που όπως αναφέρθηκε έχει τον τακτικό έλεγχο των δυνάμεων της άσκησης είναι ο Director of Operations (ο διευθύνων τις επιχειρήσεις).



Όπως ανέφερε στην ενημέρωση του ο αντισμήναρχος (Ι) Μπόντζιος, δύο εβδομάδες πριν ξεκινήσει η άσκηση, συγκροτήθηκε το «Λευκό Επιτελείο» (White Cell), το οποίο απαρτίζεται από στελέχη και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, από όλες τις ειδικότητες και τα μέσα που χρησιμοποιούνται στη άσκηση και έχει ως σκοπό την προετοιμασία, παρακολούθηση, συντονισμό και έλεγχο όλων των δραστηριοτήτων της άσκησης.



Ο ρυθμός επιχειρήσεων (Battle Rhythm), που ακολουθείται καθημερινά, είναι ιδιαίτερα πιεστικός και απαιτεί πλήρη αφοσίωση και τήρηση των σχεδιασθέντων, ενώ οι timelines (οι γραμμές χρονικών ορόσημων) τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια. Οι αποστολές, ημέρα και νύκτα, που εκτελούνται σε κάθε ημέρα της άσκησης (για παράδειγμα την E+3) έχουν σχεδιαστεί από την προηγούμενη (E+2). Την ίδια ημέρα (E+3) και σχεδόν ταυτόχρονα, γίνεται η αποδέσμευση – σχεδίαση της διαταγής αεροπορικών επιχειρήσεων (ATO: Air Tasking Order) της επόμενης ημέρας και η αντίστοιχη της νύκτας.



Όπως γίνεται κατανοητό, διαφορετική ομάδα σχεδίασης αλλά και εκτέλεσης ασχολείται με την ημερήσια και διαφορετική με τη νυκτερινή. Επίσης, αντίστοιχες ομάδες του «White Cell», παρακολουθούν και συντονίζουν τις αντίστοιχες κινήσεις. Ο συνολικός χρόνος απασχόλησης της ομάδας σχεδίασης, κυμαίνεται από 8 ως 12 ώρες, ενώ ο αντίστοιχος της ομάδας εκτέλεσης, κινείται οριακά αλλά δεν ξεπερνάει ποτέ τις 12 ώρες.



Έτσι η ομάδα εκτέλεσης της ημερήσιας αποστολής ξεκινάει την απασχόλησή της στις 07.45 και την ολοκληρώνει στις 19.45, ενώ η αντίστοιχη της νυκτερινής, ξεκινάει στις 14.45 και ολοκληρώνει στις 0245 τα ξημερώματα. Η αντίστοιχη ομάδα του «White Cell», ξεκινάει μία ώρα νωρίτερα (συντονισμός) και τελειώνει μία ώρα αργότερα (συλλογή στοιχείων).




Το φάσμα των αποστολών της «ΗΝΙΟΧΟΣ 2014» είναι πλούσιο και περιλαμβάνει:

(α). Επιχειρήσεις Αντεπίθεσης – Counter Air Operations εναντίον συστημάτων ολοκληρωμένης αεράμυνας (IADS: Integrated Air Defence Systems), αεροδρομίων και ειδικών στόχων.

(β). Αποστολές Επιθετικής Σάρωσης – Fighter Sweep και HVAA (High Value Airborne Asset: υψηλής [επιχειρησιακής] αξίας εναέριο μέσο, όπως για παράδειγμα ένα αεροσκάφος εναέριας έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) Attack – Protection



(γ). Αεροπορικές Επιχειρήσεις Εναντίον Δυνάμεων Επιφάνειας – Anti Surface Force Air Operations.

(δ). Επιχειρήσεις Αεροπορικής Αναγνώρισης.

(ε). Επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης σε Περιβάλλον Μάχης – Combat Search And Rescue (CSAR).

(στ). Αποστολές Στρατηγικής Επίθεσης.

(ζ). Άμεση Καταστολή Στόχων – Dynamic Targeting (DT) – Time Sensitive Targets (TST).

(η). Επιχειρήσεις Υποστήριξης «Slow Mover» (μέσων χαμηλής ταχύτητας, π.χ. ελικοπτέρων).



Ο αντισμήναρχος (Ι) Μπόντζιος σημείωσε επίσης ότι τα σενάρια της «ΗΝΙΟΧΟΣ 14», χαρακτηρίζονται από ρεαλισμό, οργάνωση, μεθοδικότητα και σταδιακή αύξηση της δυσκολίας. Η Άσκηση έχει ως κύριο σκοπό, όπως έχει ήδη ειπωθεί, την καλύτερη προετοιμασία των συμμετεχόντων σε όσο το δυνατό πιο ρεαλιστικό (κοντινό στην πραγματικότητα) επιχειρησιακό και τακτικό περιβάλλον.



Με αυτό το γνώμονα, έχουν κτισθεί τα σενάρια και οι αντικειμενικοί σκοποί της άσκησης, οι οποίοι είναι απολύτως ξεκάθαροι και μετρήσιμοι για κάθε αποστολή. Έτσι, σε κάθε αποστολή, δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στο επίπεδο της απειλής (threat level), στο επίπεδο ρίσκου (risk level), στους κανόνες εμπλοκής (Rules Of Engagement, ROE’s) και στις αναμενόμενες παράπλευρες απώλειες (collateral damage estimate).

Τα σενάρια της άσκησης κατηγοριοποιούνται σε αποστολές (Missions) με αρίθμηση από 1 (MSN-1) έως 9 (MSN-9).



Οι αποστολές αυτές μπορούν να εκτελεσθούν αυτόνομα ή και σε συνδυασμό μεταξύ τους ανάλογα με τα διατιθέμενα μέσα και την περίοδο διάθεσης αυτών. Ανάλογα με τα διατιθέμενα μέσα, μια αποστολή μπορεί επίσης να επαναληφθεί. Επιπρόσθετα η απαίτηση για επανάληψη αποστολών καθορίζεται από τις επιδόσεις αλλά και τα αποτελέσματα των πληρωμάτων.

Επίσης, είναι σχεδιασμένη με τη μορφή εκστρατείας (campaign, μίας σειράς μαχών), δηλαδή οι δυνάμεις του εχθρού έχουν συγκεκριμένα μέσα και το πληροφοριακό σενάριο διαμορφώνεται καθημερινά σε σχέση με τις εναπομείναντες δυνάμεις του εχθρού. Όπως αναφέρθηκε την τέταρτη ημέρα των επιχειρήσεων (Ε+3) εκτελέσθηκε η MSN-6 SLOMO (Slow Mover) την ημέρα και η MSN-6N SLΟMO τη νύκτα.



Γενικά περί της άσκησης

Η άσκηση «ΗΝΙΟΧΟΣ» είναι αεροπορική άσκηση μεσαίας κλίμακας και αφορά στη διεξαγωγή αεροπορικών και διακλαδικών επιχειρήσεων σύμφωνα με τα ισχύοντα δόγματα των Ενόπλων Δυνάμεων. Διαρκεί 15 ημερολογιακές ημέρες και διεξάγεται τουλάχιστον μία φορά το χρόνο ή και περισσότερες εφόσον διαταχθεί.

Η άσκηση επιδιώκεται να συνδυάζεται με ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς ή άλλες της Πολεμικής Αεροπορίας, όταν αυτό είναι εφικτό, σε όλη την ελληνική επικράτεια, σύμφωνα πάντα με τους ισχύοντες περιορισμούς κατά περίπτωση. Στην άσκηση συμμετέχουν προσωπικό και μέσα και των τριών Κλάδων που επιχειρούν από τις θέσεις ειρηνικής περιόδου ή μετασταθμεύουν για τους σκοπούς της.



Το 2014 είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται μετασχηματισμός και εκσυγχρονισμός της άσκησης με κύριο χαρακτηριστικό την αλλαγή της μεθόδου σχεδίασης και εκτέλεσης,υιοθετώντας την επί τόπου σχεδίαση και εκτέλεση των αποστολών (Single Base Concept), δημιουργώντας έτσι ένα ρεαλιστικό και παράλληλα απαιτητικό περιβάλλον, με έναν εντατικό και παρατεταμένο ρυθμό επιχειρήσεων, σε 24ωρη βάση, αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο εκπαίδευσης των ασκούμενων δυνάμεων.



Η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού δυνάμεων δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω εξέλιξης της ανάπτυξης πρωτοβουλιών και της ευελιξίας στην ικανότητα αντίδρασης σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα ώστε να επιτυγχάνεται βέλτιστη αξιοποίηση όλων των διατιθέμενων μέσων σε συνθήκες ταχέως μεταβαλλόμενου επιχειρησιακού περιβάλλοντος.

Τα οφέλη από τη συμμετοχή στην άσκηση είναι πολλαπλά και προέρχονται όχι μόνο από την εκπαίδευση σε τακτικό επίπεδο των Ιπταμένων και των Τεχνικών σε παρατεταμένες επιχειρήσεις, αλλά και από τη συνεργασία και τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων δυνάμεων των άλλων Κλάδων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην υλοποίηση της.



Η γένεση και η εξέλιξη της

Ένα σύντομο ιστορικό της γένεσης και της εξέλιξης της άσκησης παρουσιάστηκε από τον ταξίαρχο (Ι) Αθανάσιο Σταθιά, διοικητή του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ):

Η άσκηση «ΗΝΙΟΧΟΣ» πρωτοξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και προοδευτικά καθιερώθηκε η εκτέλεσή της ετησίως, ως αεροπορική άσκηση μικρής κλίμακας, και αφορούσε στη διεξαγωγή Αεροπορικών και Μεικτών Επιχειρήσεων σύμφωνα με το Βασικό Δόγμα της Πολεμικής Αεροπορίας, το Δόγμα Μεικτών Επιχειρήσεων, το Διακλαδικό Δόγμα Ηλεκτρονικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ, καθώς και τα τότε υφιστάμενα Σχέδια.



Είχε ως Αντικειμενικό Σκοπό: «Την εξάσκηση του προσωπικού στη σχεδίαση και εκτέλεση μεικτών και σύνθετων Αεροπορικών Επιχειρήσεων (COMAO), σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Δόγμα της ΠΑ και τα Εθνικά σχέδια, σε περιβάλλον που προσομοιάζει κατά το δυνατόν την πραγματική κατάσταση, ώστε να δοκιμάζονται και να αξιολογούνται τα υπάρχοντα και προτεινόμενα σχέδια και οι ακολουθούμενες τακτικές κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων».

Για την εκτέλεση και τη διεξαγωγή της άσκησης, το Σχολείο Όπλων Τακτικής (ΣΟΤ) μεταστάθμευε στη Λάρισα, όπου χρησιμοποιώντας τις υποδομές του Εθνικού Κέντρου Αεροπορικών Επιχειρήσεων (ΕΚΑΕ) του ΑΤΑ, συγκροτούνταν το «Λευκό Επιτελείο», ένα όργανο υπεύθυνο για τον βέλτιστο συντονισμό και τη σχεδίαση των επιχειρήσεων της Άσκησης, ενώ τα αεροσκάφη μεταστάθμευαν στη Λάρισα, στην 110 ΠΜ από όπου και εκτελούσαν τις αποστολές τους.



Το 2005 εγκαταστάθηκαν στη Μονάδα [ΚΕΑΤ] σύγχρονα μέσα επιτήρησης των αεροπορικών επιχειρήσεων. Έτσι αποφασίστηκε, τα αεροσκάφη τα οποία θα συμμετείχαν στην άσκηση θα επιχειρούσαν από τις μητρικές Μονάδες τους, ενώ η συγκρότηση του «Λευκού Επιτελείου», η σχεδίαση και ο συντονισμός της, θα υλοποιούνταν από το ΚΕΑΤ, στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας.

Τον Νοέμβριο του 2013 αποφασίστηκε η μετεξέλιξη και ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός της άσκησης, με κύριο χαρακτηριστικό της αλλαγής της μεθόδου σχεδίασης και εκτέλεσης, υιοθετώντας την επί τόπου σχεδίαση και εκτέλεση των αποστολών (Single Base Concept) και η διεύρυνσή της, σε μεσαίας κλίμακας, δημιουργώντας έτσι ένα ρεαλιστικό και παράλληλα απαιτητικό περιβάλλον, με έναν εντατικό και παρατεταμένο ρυθμό επιχειρήσεων σε 24ωρη βάση, αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο εκπαίδευσης των ασκούμενων δυνάμεων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το http://aeroporiapostratos.blogspot.gr/ είναι ένα ελεύθερο ακομμάτιστο Ιστολόγιο, που έχει ως σκοπό την παρουσίαση θεμάτων - ανακοινώσεων των Αποστράτων. Με Αντικειμενικότητα, Τεκμηρίωση των Ειδήσεων και Σεβασμό στην Αεροπορική Ιδέα!
Δεν υιοθετούμε τις απόψεις των συγγραφέων των άρθρων που μας ζητούνται για ανάρτηση - των σχολίων των επισκεπτών μας στο κάτω μέρος των αναρτήσεων - καθώς και των θεμάτων που αναμεταδίδουμε για πληροφόρηση από άλλα Ιστολόγια ή το διαδίκτυο. Όλα τα ανωτέρω τα αφήνουμε αποκλειστικά στην κρίση των αναγνωστών μας. Εμείς απλά κάνουμε καταγραφή των γεγονότων. Μπορείτε και σεις να στείλετε προς ανάρτηση τη δική σας άποψη ή και το σχόλιο σας . Σε περίπτωση που υπάρξει ανάρτηση, της οποίας είστε κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων, ή που θίγεστε από αυτή, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας για την απαραίτητη διόρθωση. Εάν έχει συμβεί κάτι από τα παραπάνω δεν θα έχει γίνει εσκεμμένα από μέρους μας.
Τα σχόλια επιτρέποντα καθώς και τα ανωνύμως. Σας παρακαλούμε όμως στα γραφόμενά σας να είστε ευπρεπείς - σύμφωνα με τους Νόμους και να αποφεύγονται ύβρεις κατά προσώπων και ατεκμηρίωτων στοιχείων. Η ανάρτησή των σχολίων θα γίνεται με μικρή καθυστέρηση και μετά από σχετικό έλεγχο ΜΟΝΟΝ για την ευπρέπεια του λόγου και για την αποφυγή τυχόν δυσάρεστων μελλοντικών καταστάσεων μεταξύ προσώπων που πιθανόν να θίγονται. Οι επισκέπτες – αναγνώστες μας μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα και όπως το επιθυμούν. Στο Ιστολογίο μας διατηρούμε το δικαίωμα της ευπρέπειας λόγου όλων των συμμετεχόντων συμπεριλαμβανομένων και των σχολίων των αναγνωστών μας , παρακαλούμε σεβαστείτε το, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας.
aeroporiapostratos@gmail.com