..........Και τότε ο Α/ΓΕΑ Αλ. Παπανικολάου τόλμησε και έσπασε τη σιωπή της ντροπής. Υπολόγισε το ΧΡΕΟΣ. Στις 21-7-1974 διατάσσει όλα τα μεταγωγικά αεροσκάφη NORATLAS να αναχωρήσουν από τις μονάδες........
Γράφει ο Παναγιώτης Καράμπελας
Σμηναγός ε.α.
Επίτιμος Πρόεδρος Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ (ΣΑΣ).
21-22 ΙΟΥΛΙΟΥ 1974 - ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ
Ιούλιος 1974. Τότε που οι Έλληνες της Κύπρου είχαν χωριστεί σε δυο στρατόπεδα. Η χούντα αιτία με το εγκληματικό της πραξικόπημα κατά του Μακαρίου. Ήταν οι ίδιοι της χούντας που είχαν αποσύρει και τη Μεραρχία από την Κύπρο. Την είχαν απογυμνώσει.
Ο Αττίλας βρήκε την ευκαιρία, που χρόνια αναζητούσε, να ¨σώσει τους αδελφούς του!!!. Επιχείρησε μια εισβολή-παρωδία. Η αεροπορία τους βύθιζε δικά τους πλοία...........
Ούτε και τότε η Χούντα δεν τόλμησε να προλάβει τα χειρότερα. Μίλαγε για άσκηση των Τούρκων, όπως για χρόνια κάνανε!! Oι διαχρονικοί μας σύμμαχοι με πνεύμα Kissinger παραπληροφορούσαν τους Έλληνες, τους παγίδευαν.Η Ελλάδα έχοντας τότε ποιοτική υπεροπλία σε θάλασσα και αέρα, δεν έστειλε ούτε ένα υποβρύχιο, ούτε ένα F4 να τους σπείρει τον τρόμο και το φόβο, όταν άτακτα προσπαθούσαν να πατήσουν στεριά στην Κύπρο. Να τους κάνει να τρέχουν ακόμη για να σωθούν. Αλλά και κανένας από τη χούντα δεν τόλμησε, έστω και τις τελευταίες ώρες, για μια προσπάθεια ενίσχυσης της Κύπρου. Την τιμωρούσε και πάλι γιατί ο ¨παππάς¨ είχε σωθεί; Δικαιολογίες άπειρες, μα καθόλου πειστικές. Συσκέψεις επί συσκέψεων χωρίς δυνατότητα αποφάσεων.
Μια προσπάθεια για μεταφορά κομάντος στην Κύπρο από ιδιωτικό αεροπορικό φορέα βρήκε εμπόδια τυπικά, αλλά ¨ναυάγησε¨ τελικά σε διάδρομο του αεροδρομίου της Σούδας!! Ήταν τότε η καλλίτερη περίπτωση ουσιαστικής ενίσχυσης των Κυπρίων! Δεν έγινε όμως!
Και τότε ο Α/ΓΕΑ Αλ. Παπανικολάου τόλμησε και έσπασε τη σιωπή της ντροπής. Υπολόγισε το ΧΡΕΟΣ. Στις 21-7-1974 διατάσσει όλα τα μεταγωγικά αεροσκάφη NORATLAS να αναχωρήσουν από τις μονάδες στις οποίες είχαν αραιώσει για άμεση παροχή κάθε βοήθειας και να μεταβούν αμέσως στο αεροδρόμιο της Σούδας.
Μέχρι την 23:00 έχουν συγκεντρωθεί εκεί 20 NORATLAS. Κάποια φορτωμένα με κομάντος από την Ελευσίνα. Τα υπόλοιπα φορτώνονται στη Σούδα. Άλλα με κομάντος και άλλα με πυρομαχικά. Οι σκηνές μοναδικές, τόσο από το εκεί προσωπικό εδάφους, όσο και από τα πληρώματα των NORATLAS για να προετοιμαστούν το συντομότερο για απογείωση. Οι χειριστές παίρνουν στο κέντρο επιχειρήσεων σχετικές οδηγίες για την υλοποίηση της επιχείρησης με τον κωδικό ¨ΝΙΚΗ¨ και ανάλογα σχέδια πτήσης. Οι Ιπτάμενοι Μηχανικοί και οι Ναυτίλοι μεριμνούν για ανεφοδιασμό των αεροσκαφών με επαρκή καύσιμα, σωστή φόρτωση των αεροσκαφών με κομάντος ή πυρομαχικά και εκτενή προ πτήσεως επιθεώρηση.
Τα πληρώματα δείχνουν αποφασισμένα να ολοκληρώσουν με επιτυχία αυτή την κρίσιμη και εξαιρετικά δύσκολη αποστολή. Καμία αντίρρηση. Όλοι πιστοί στον όρκο που έχουν δώσει. Οι απογειώσεις αρχίζουν. Ο χρόνος περνάει βασανιστικά. Οι κινητήρες όλων των αεροσκαφών αρχίζουν να λειτουργούν μόλις ολοκληρώνουν τη φόρτωσή τους. Η αγωνία κορυφώνεται αναμένοντας οδηγίες για γραμμή και απογείωση.
Τα περισσότερα έχουν πλέον απογειωθεί, όταν βλέπουμε να καταφτάνει ο υπεύθυνος Ταξίαρχος για την διεξαγωγή της επιχείρησης στα αναμένοντα πέντε τελευταία αεροσκάφη με λειτουργούντες τους κινητήρες για απογείωση και δίνει εντολή να σβήσουν οι κινητήρες. Ενημερώνει ότι τα πέντε NORATLAS που δεν έχουν απογειωθεί ότι δεν θα συμμετέχουν στην αποστολή για επιχειρησιακούς λόγους λόγω βεβαίας έκθεσής τους σε κίνδυνο από την Τουρκική αεροπορία, εξαιτίας της εκτιμούμενης παρέλευσης του χρόνου κάλυψής των από το σκότος της νύκτας, κατά την εκεί άφιξή των.
Ένα από τα αεροσκάφη που καθυστερημένα έφτασε στη Σούδα δεν πρόλαβε να απογειωθεί, αν και το ήθελε το πλήρωμα ήταν το αεροσκάφος με S/N 131.
Η καθυστέρηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν ένα αεροσκάφος που προερχόταν από α/φη κατηγορίας ¨Ζ¨ (μακράς αποθήκευσης από 18 μήνες περίπου) και είχε αξιοποιηθεί πριν λίγες ώρες με τεράστια προσπάθεια προσωπικού ειδικοτήτων της Μοίρας και είχε τεθεί σε πτητική κατάσταση με έκτακτες διαδικασίες αποκατάστασης πολλών προβλημάτων και κρίσιμων εργασιών τεσσάρων ωρών. Λόγω έλλειψης αρμοδίου πιστοποίησης της πλοϊμότητας τούτου εκείνες τις ώρες, υπογράφηκε από τον Μηχανικό εδάφους και Ιπτάμενο μηχανικό του πληρώματος ανάγκης που έφτασε αργότερα ασφαλώς στη Σούδα. ΚΑΝΕΝΑΣ, ωστόσο, από όλα τα μέλη του πληρώματος δεν δυστρόπησε ή εξέφρασε αντίρρηση ή δίστασε, με πρώτο τον κυβερνήτη Ιω. Σταματελόπουλο, να συμμετέχει στην αποστολή.
Τελικά, το παροπλισμένο 131 NORATLAS έφτασε καθυστερημένα στη Σούδα, όπου σύντομα επανεξυπηρέτηθηκε και φορτώθηκε με πυρομαχικά για την αποστολή στην Κύπρο, αναμένοντας μάλιστα και αυτό με λειτουργούντες τους κινητήρες για γραμμή και απογείωση!!!!
Τελικά και άλλα τέσσερα αεροσκάφη NORATLAS, που είχαν προηγηθεί χρονικά στην άφιξή τους, δεν τους επιτράπηκε από τον υπεύθυνο συντονιστή Ταξίαρχο Στεφαδούρο η απογείωση, για λόγους επιχειρησιακούς. Κάποιοι, δυστυχώς, καλοί συνάδελφοι έτρεξαν συλλήβδην να θεωρήσουν ότι πληρώματα ¨απέφυγαν¨ να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους ή να απογειωθούν. Κρίμα. Πολύ προσβλητικό, ντροπή για συναδέλφους από συναδέλφους. Μάλιστα τέτοιες ώρες!! Στον κατάλληλο χρόνο συζητούνται. Ερευνώνται!
Δυστυχώς και η προχειρότητα ενημέρωσης των ¨αρμοδίων¨ στην Κύπρο για την εκτέλεση αυτής της έκτακτης αποστολής από τους εδώ ¨αρμόδιους¨ στο πεντάγωνο ΔΕΝ εξασφλίστηκε, με αποτέλεσμα να καταρριφθεί το ΝΙΚΗ 4 από φίλια πυρά και να σκοτωθούν όλοι (μέλη του πληρώματος και κομάντος, εκτός από έναν κομάντος)!!!, καθώς και να βληθούν άλλα δύο αεροσκάφη με τραυματίες και νεκρούς κομάντος, αλλά και αχρήστευση των αεροσκαφών.
Οι κομάντος που τελικά μεταφέρθηκαν εκεί υπό την ηγεσία του γενναίου Διοικητού τους τελικά πολέμησαν σαν λιοντάρια και διέσωσαν το αεροδρόμιο της Λευκωσίας από τον Αττίλα, κάτι το οποίο δεν το αναφέρουν πολλοί εδώ στην Ελλάδα. Και εδώ η σκοπιμότητα ή και η μικροψυχία καλά κρατεί.
Σήμερα πονούμε για τους αξέχαστους συναδέλφους πλήρωμα του ΝΙΚΗ 4. Ένα μνημόσυνο, ακόμη, δικό μας για εκείνους, Β. Παναγόπουλο, Στ. Συμεωνίδη, Γ. Δάβαρη και Ηλ. Άνθιμο. Αλλά και τους κομάντος, που μαζί τους έχασαν τη ζωή τους!!
Δυστυχώς, μετά από πολλά χρόνια κανένας νεώτερος Έλληνας δεν ξέρει τίποτα για την εκτέλεση αυτής της παράτολμης επιχείρησης, αν και τα διεθνή μέσα είχαν μιλήσει τότε με πολύ θαυμασμό για την εκτέλεση μιας ¨αποστολής αυτοκτονίας¨ από την Ελληνική Π.Α. Η Πολιτεία τι κάνει για να μάθουν οι νεώτεροι. Να διατηρηθεί επίκαιρο αυτό το κατόρθωμα σύγχρονων ηρώων στρατιωτικών, πιστών στον όρκο τους. Οι καιροί, ου μενετοί! Τα μηνύματα καθημερινά, για τις προθέσεις των γειτόνων. Το φρόνημα, το ηθικό, το πάθος, η πίστη στα ιερά και όσια, η αποφασιστικότητα για αγώνα υπεράσπισης της Πατρίδας εμπνέονται πρώτα από τα αρμόδια όργανά της με ανάλογη προβολή, αναγνώριση του σοβαρού της αποστολής των και επιμελημένη μεταχείριση του προσωπικού των ΕΔ, και την εξασφάλιση των αναγκαίων για το έργο τους μέσων. Η αντιμιλιταριστική εμπάθεια αρκετών πολιτικών πικραίνει και υποσκάπτει μνημεία αγωνιστών, πεσόντων σε αγώνες της Πατρίδας. Δεν προσθέτει ψήφους!
ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ τις ώρες εκείνες. ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ότι δεν μπόρεσα να βοηθήσω τους αδελφούς Κυπρίους εκείνες τις δύσκολες ώρες! ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ τους άδικα πεσόντες συναδέλφους του ΝΙΚΗ 4. ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΠΟΥ ΠΑΛΙ ΔΟΚΙΜΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ …. ΣΥΜΜΑΧΩΝ! Αλήθεια, μόνον τα οικονομικά συμφέροντα λογίζονται, κύριοι; Η Ηθική των συμμαχιών, δεν λογίζεται; Μήπως δεν υπάρχει;
Παναγιώτης Καράμπελας
Σμηναγός ε.α.
Επίτιμος Πρόεδρος Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ (ΣΑΣ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το http://aeroporiapostratos.blogspot.gr/ είναι ένα ελεύθερο ακομμάτιστο Ιστολόγιο, που έχει ως σκοπό την παρουσίαση θεμάτων - ανακοινώσεων των Αποστράτων. Με Αντικειμενικότητα, Τεκμηρίωση των Ειδήσεων και Σεβασμό στην Αεροπορική Ιδέα!
Δεν υιοθετούμε τις απόψεις των συγγραφέων των άρθρων που μας ζητούνται για ανάρτηση - των σχολίων των επισκεπτών μας στο κάτω μέρος των αναρτήσεων - καθώς και των θεμάτων που αναμεταδίδουμε για πληροφόρηση από άλλα Ιστολόγια ή το διαδίκτυο. Όλα τα ανωτέρω τα αφήνουμε αποκλειστικά στην κρίση των αναγνωστών μας. Εμείς απλά κάνουμε καταγραφή των γεγονότων. Μπορείτε και σεις να στείλετε προς ανάρτηση τη δική σας άποψη ή και το σχόλιο σας . Σε περίπτωση που υπάρξει ανάρτηση, της οποίας είστε κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων, ή που θίγεστε από αυτή, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας για την απαραίτητη διόρθωση. Εάν έχει συμβεί κάτι από τα παραπάνω δεν θα έχει γίνει εσκεμμένα από μέρους μας.
Τα σχόλια επιτρέποντα καθώς και τα ανωνύμως. Σας παρακαλούμε όμως στα γραφόμενά σας να είστε ευπρεπείς - σύμφωνα με τους Νόμους και να αποφεύγονται ύβρεις κατά προσώπων και ατεκμηρίωτων στοιχείων. Η ανάρτησή των σχολίων θα γίνεται με μικρή καθυστέρηση και μετά από σχετικό έλεγχο ΜΟΝΟΝ για την ευπρέπεια του λόγου και για την αποφυγή τυχόν δυσάρεστων μελλοντικών καταστάσεων μεταξύ προσώπων που πιθανόν να θίγονται. Οι επισκέπτες – αναγνώστες μας μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα και όπως το επιθυμούν. Στο Ιστολογίο μας διατηρούμε το δικαίωμα της ευπρέπειας λόγου όλων των συμμετεχόντων συμπεριλαμβανομένων και των σχολίων των αναγνωστών μας , παρακαλούμε σεβαστείτε το, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας.
aeroporiapostratos@gmail.com